Phishing je spôsob, akým sa snažia podvodníci loviť heslá od ľudí. Získané informácie im následne môžu pomôcť dostať sa k bankovým účtom. Väčšinou sa zakladajú webové stránky, ktoré vyzerajú na nerozoznanie od tých pravých. Líšia sa však v podstatných, na prvý pohľad možno ťažko uchopiteľných detailoch. Primárne v emailoch žiadajú osobné údaje konkrétnych osôb, ktorými sa chcú dostať k ich financiám. Najlepším spôsobom ako sa pred týmto útokom ubrániť je úplná ignorovať ich.
1. Konať zbrklo sa nevypláca
Ak vám v mailovej schránke zasvieti mail, ktorý sa na prvý pohľad zdá, že je od vašej banky, radšej si ho pozorne dvakrát prečítajte. Pri phishingu sa totiž môže stať, že príliš urýchlené konanie by vás mohlo vyjsť poriadne draho.
2. Obráťte sa na svoju banku
Pokiaľ si nie ste istí, ako postupovať v podobných prípadoch, nie je hanba kontaktovať vašu banku. V prípade mBank vám ochotne pomôže tím z mLinky.
3. Osobné údaje si nechajte pre seba
Keď by sa v správe či už emailovej alebo vo forme sms písalo, že je potrebné poslať svoje osobné údaje, ignorujte toto nariadenie! Banky a mBank takisto nie je výnimka, od vás citlivé informácie takýmto spôsobom nikdy žiadať nebudú.
4. Nevypĺňajte formuláre
Elektronické formuláre, kde je potrebné vyplniť citlivé informácie sú ďalším znamením internetového podvodu.
5. Všímajte si detaily
Spôsob ako predísť nachytaniu sa na sieť phishingu je aj kontrola URL adresy webovej stránky. Po zobrazení si prezrite, či sa zhodujú znaky typické pre konkrétnu banku.
6. Pozor na vírusy
Snažte sa pravidelne aktualizovať antivírusový systém v prípade, že by falošný mail bol nositeľom nebezpečného vírusu.
7. Podvodníkov môže prezradiť certifikát
Je pochopiteľné, že mnohokrát človek koná neuvážene a falošnému mailu od banky uverí na prvé prečítanie. Pokiaľ ste ale pri správe vo vašej mailovej schránke predsa len skeptickí, skúste si predom overiť webovú stránku. Pri internet bankingu sa adresa začína https:// a tiež sa tam nachádza znak znázorňujúci visiaci zámok.
(ts)